zondag 19 oktober 2014

Stroopwafels en kaas

Van de week heb ik dubbel gelegen om de Stroopwafel Piet en de Goudse Kaas Piet. Het was ook bedacht met een knipoog naar de discussie. Maar wees nou eerlijk of je nu voor of tegen bent, is dat nou de oplossing? Aan de ene kant vond ik het hilarisch, maar aan de andere kant vond ik het een aanfluiting. Nederland op zijn smalst.

 Met name via het net en tv laait de discussie vreselijk op en zowel voor als tegenstanders zijn zo fanatiek dat ik het niet meer normaal vind. Zowel voor als tegen gedraagt zich op het net om je als Nederlander voor te schamen. Ze houden beiden zo vast aan hun mening dat het lijkt of een andere mening niet toegestaan is.

Onderzoeken komen van beide kanten en soms zie ik dingen gebeuren dat ik me werkelijk dood schaam om Nederlander te zijn. Wat nou als je gewoon eens even van beide kanten gaat lezen en je niet alleen maar aan een tunnelvisie overgeeft. Ouders discussiëren fanatiek, soms vergetend dat er jonge kinderen bij zitten. En dan? Dan gebeurt het dat deze jonge kinderen vreselijke dingen lopen te roepen zonder dat ze überhaupt weten waar ze het over hebben. Dan zeg ik: ouders ga je doodschamen.

In de opvoeding kun je een hoop mee geven en daar hoort racisme bespreekbaar maken, zeker bij. Natuurlijk moet het onderwerp bespreekbaar blijven, maar doe dit dan op een andere manier. Op een manier waarin je bespreekbaar maakt dat ieder mens een mens is ongeacht kleur of handicap. En ik begrijp dat er onderhuids een soort van angst in kan kruipen naar bepaalde bevolkingsgroepen. Ik heb dat ook wel. Maar ik houd me zelf dan altijd voor dat het altijd maar een kleine groep van die bevolkingsgroep is die zich extreem gedraagt.

Extreem gedrag zie ik ook in de discussie als we het over Zwarte Piet hebben. Dat keur ik af. Ik zeg gewoon laten we het feest vieren zoals iedereen dat op zijn/haar manier graag wil vieren. Zwarte Piet komt bij ons gewoon over de vloer, maar als jij graag een groene, bruine, of stroopwafel kleur wilt? Mij best. Ik val daar niet over. Moet ik er om lachen? Ja dat wel. Maar ach een paar jaartjes een groene Piet en dan ben ik daar ook wel weer aan gewend. Misschien bestel ik hem dan ook wel om zo bij me langs te komen.

Maar laat mij in ieder geval even wennen aan het idee. Vind je het gek dat ik even moeite heb met de verandering van kleur. Ik ben het al 57 jaar gewend dat Zwarte Piet er is en ik weet niet beter en heb er nog nooit een racistisch denkbeeld bij gehad omdat ik zo niet opgevoed ben. Door de discussie, omdat het zo fanatiek gebeurt van beide kanten, krijg ik bijna een hekel aan de mensen die de discussie zo hoog opvoeren. En waarom? Omdat ik blijf vinden dat racisme over een kinderfeest wordt uitgevochten, terwijl dit ook op een andere manier bespreekbaar gemaakt kan worden. En ik vraag me dan af of dan niet vanzelf wat veranderingen ontstaan rondom het oh zo leuke kinderfeest.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten