dinsdag 13 december 2016

Rust? Wat is dat?

Het was en is een gekkenhuis bij ons. Zal wel nooit over gaan. Ik hoor het ook veel om me heen. Het gaat nooit over. Kinderen en kleinkinderen zijn een gift waar ik nog alle dagen dankbaar voor ben, maar dat komt natuurlijk altijd met de nodige (meer) ups, dan downs. Nou moet ik wel zeggen dat de downs dan vaak heftig zijn, om er daarna weer veel positieve dingen uit te halen. Daarna besef ik dat het leven helemaal niet verkeerd is. Dat laatste wist ik eigenlijk al langer. Iedere keer bij de downs, kijk ik daar naar uit. Inclusief rijkere ervaringen en ervaar ik weer een goede degelijke zege op mezelf. Ik trek mijn conclusies, stel mijn prioriteiten bij en ga daar mee verder.

Tijdens het regelen van ons 40 jarig huwelijk ben ik een hoop wijzer geworden en ik moet zeggen dat ik een ontiegelijk engelen geduld heb gehad over die 40 jaar. We hebben er een mooi feest van gemaakt en beseft dat de mensen die bij ons feest aanwezig waren, ons heel dierbaar zijn. Daarbij zal ik de rest wat in mijn gedachten rondwaart maar niet aan dit blog toe vertrouwen. Het heeft mij wakker geschud. En de klap kwam hard aan. Na verloop van maanden voel ik me weer wat rustiger op dat gebied en leef zoals ik wil.

Ondanks dat, ga ik altijd wel door met de nodige leuke dingen natuurlijk anders ga je er helemaal aan onder door en daar heb ik geen zin in. Nu was het maar voor de helft (ahum)  Reageer op tijd op mijn gevoel als dat niet goed is en zorg goed voor mezelf om daarna goed voor een ander te kunnen zorgen.

December is er weer en ik houd van deze maand. Vanaf eind november houd ik me bezig met de kerst. De boom, versieringen, de maaltijden, het licht. De kerstkaarten vind ik tegenwoordig bijzaak. Het besef dat je dik 60 kaarten stuurt (en dat alles bij elkaar je handen vol geld kost) en dat meer als de helft niets terugstuurt, heeft een knopje omgedraaid. Ik wacht af. Normaal had ik rond deze tijd toch zeker al een kaart of 20 er staan, doordat ik dat niet meer doe, begin december de kaarten versturen, is het aantal nu 3. Dat zegt genoeg denk ik. Dat laat ook een beetje zien hoe ik er nu in sta. Heel anders dus...... Maar ieder kaartje wat ik krijg wordt met liefde ontvangen en krijgt een mooi plaatsje. En natuurlijk vergeet ik niet de berichten die ik al ontvangen via sociale media, die voor mij net zo belangrijk zijn.

Ondertussen blijf ik druk en maak ik er wat moois van. Al doende word ik dus ouder en wijzer en pas ik de goede raad die ik een ander altijd gaf en geef nu zelf ook eens toe op mezelf. Soms voelt het goed en soms niet maar moet het even wennen. Maar dat mag!
Ik wens iedereen een heel mooi kerstfeest toe en een heel gelukkig, mooi en gezond nieuwjaar.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten