vrijdag 23 december 2016

Aan alle negativelingen.

Het is op het moment erg zwart wit in Nederland. Je bent er voor dat er vluchtelingen zijn of je bent er tegen. Het gezeik over zwarte piet en de kerst wordt weer door volwassenen gevoerd. Ik vind het net kleine kinderen daarin. Een groep maakt zich nu al druk over het feit dat kerst door veel scholen en instanties niet meer kerst genoemd wordt. So what? Dan noem je het zelf toch gewoon nog kerst. Kun je je niet voorstellen met zoveel culturen dat het misschien een winterfeest genoemd wordt, maar dat er wel een kerstboom staat en een heerlijk kerstdiner geserveerd wordt? Ik wel. Omdat het zo is.

Wat wil je met zoveel culturen door elkaar. Waarom doen we het niet gewoon samen. Zeker er komen 'vluchtelingen' mee die het niet zijn en andere ideeën hebben.De journalistiek doet er nog een duitje bovenop. En maken van een mug een olifant.  Die blonde verfspuit die volop aandacht krijgt en de meest misselijkmakende tweets rondspuit.

Hoe je het ook wendt of keert , ook mensen die ooit vluchteling waren, vieren met ons sinterklaasfeest. Met een zwarte piet er bij. Nu de kerst weer aankomt hoor en zie je weer allemaal negatieve geluiden. Ze zetten er niet bij dat ook mensen die uit twee culturen komen en getrouwd zijn, heel goed met elkaar feest vieren. Een moslim en een christen, die als stel elkaar in hun waarde laten en alle feesten vieren die er in hun geloof en levenswijze passen.

Ik weet het er zitten rotte appels bij, maar zijn die ook niet gewoon onder de Nederlanders (en alle andere westerlingen) te vinden? Ja dus..... Ik vind ook dat je zeker mensen met een ander doel als vluchteling terug moet sturen.  Dus daar ben ik hard in. Het is nu eenmaal een probleem binnen Europa omdat de problematiek er rondom ons boven het hoofd groeit.

 Ga gewoon naar een kerstmarkt. Laat zien dat je niet bang bent en laat zien dat je samen kunt leven met iedereen. Binnen ieder geloof heb je excessen. Die moet je aanpakken. Niet een vluchteling die onze hulp nodig heeft. Kijk eens verder dan een krantenbericht en een nieuwsuitzending. Deze laatste twee groepen maken het nieuws smaakmakender dan het werkelijk is. Denk eens na en lees eens verder dan alleen dat ene berichtje over de zwarte piet discussie en het kerstfeest.

En ben ik bang voor de toekomst? JA! Maar dat zien we dan wel weer. Ik ga nu eerst genieten van alles en ik ga gewoon overal heen. Ik denk het volgende (en dat doe ik niet alleen rond de kerst.), doe eens iets voor een ander. Het maakt de ander dankbaar en ook gewillig om iets voor iemand anders of voor jouw te doen. Het verspreidt zich als een inktvlek. In plaats van op anderen af te geven op een negatieve manier of op hun geloof, zou je ook iets goeds kunnen doen en je eens in die persoon kunnen verdiepen. En nee het maakt niet uit waar deze persoon vandaan komt.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten