zondag 18 december 2016

Inkopen, opslaan en opmaken.

Ik kom uit een groot gezin. Boodschappen doen voor dat grote gezin hebben we vaak moeten doen voor onze ouders. Het lijkt haast of ik het niet verleerd ben. Pas geleden keek ik in mijn kelder en ben ik eerst maar eens aan het opruimen gegaan. Goed op de artikelen gekeken voor de datum. Alles wat over datum was, weggegooid. Het scheelde een heleboel en ik heb weer ruimte.

Door eczeem aan mijn handen, werd dit een jaartje later dan gepland.  Ik lijk nog steeds in te kopen voor een gezin van vijf personen, plus eventuele extra's. Manlief en ik denken allebei zo. Maar ik moet zeggen dat de boodschappen het laatste jaar door mij gedaan worden. Dus mijn verantwoordelijkheid. Natuurlijk komen de kinderen nog geregeld langs, ook onverwachts, dus je houdt er altijd wel wat rekening mee. Het staat ook zo lullig als ze langs komen en je hebt niets in huis.

Ik weet nog toen ik net getrouwd was. Ik maakte 1 krop sla klaar met slasaus voor `13 personen. Maar je gooide ook niet een hele krop sla weg. De slasaus was wel lekker dus eten maar. Ik mocht graag eten koken toen ik nog bij mijn ouders thuis woonde en dat was voor een flink aantal personen. Drie kroppen sla was normaal om die klaar te maken. Inclusief de slasaus uiteraard. Aardappelen en vlees er bij en we hadden weer een maaltijd. Vaak maakten we er ook nog komkommers bij.

Ook met pannenkoeken. Schoonmoeders kon heerlijke aardappelpannenkoeken bakken. Met het recept ben ik natuurlijk ook aan de haal gegaan en maakte voor een heel weeshuis klaar en we hebben bijna een week pannenkoeken zitten eten. Was niet zo'n straf hoor. Het was heerlijk en je kon er ook best van alles bij doen.

Toen onze kinderen het huis uit gingen, was het natuurlijk vreselijk wennen. Ik hield mezelf altijd voor dat het scheelde in de boodschappen, het verbruik van gas water en elektriciteit. Minder was, minder afwas, minder rommel wat rondslingerde. Bij dat laatste kwam je dan vaak tot de ontdekking, toen we met ons tweetjes overbleven, dat we ook flink rommel konden maken. De perfecte leerschool voor onze kinderen dus.....

Maar de boodschappen doen dat blijft. Het is in de loop van de tijd wel minder geworden. Maar toch blijft het moeilijk. Onze (klein) kinderen komen ook wel eens en dan wil je bakken, braden, knutselen, knuffelen en tv kijken, lezen, eten, drinken. Dus ja dan ken je het wel. Je haalt wat extra's in huis. En zodoende heb je toch altijd meer in huis dan je denkt.

Ik hoop het ooit nog eens te leren. Maar één voordeel heb ik wel, als er eens iemand langs komt, er is altijd wel wat in huis. 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten