zaterdag 2 augustus 2014

Monsterloom armband met koord

Ik ben aan het experimenteren. De armbandjes en de sleutelhangers worden haast te makkelijk om te maken. Dus we proberen toch ook eens wat anders. Ik heb met de monsterloom een visgraatarmbandje gemaakt en daar een mooi koordje doorgeregen. Ik heb hem gelijk omgedaan om te kijken of het ook stevig genoeg is en hoe lang het ding het uit gaat houden. Ik heb hem gemaakt met rode en zwarte elastiekjes en een zwart koord door de rode deeltjes gehaald. Even een priegelwerkje, maar dan heb je ook wat. Het voorbeeld wat op de foto op de monsterloom staat is met zwart, goud en zilver en tevens een paar foto's van de kant en klare rode/zwarte armband.

 

 
Werkwijze:
Zoek voor je zelf uit hoe je de kleuren wilt hebben. Bij het zwart/rode armbandje heb ik afwisselend drie zwarte en drie rode gebruikt en bij die zwarte met goud en zilver heb ik 10 zwarte en dan 2 gouden 10 zwarten en dan 2 zilveren. Dit patroon herhaal je tot je de juiste lengte hebt.

Hoe zet je op? Je pakt een zwart elastiekje en het eerste elastiekje zet je met een kruis op. Dus je zet het elastiekje om 1 pin draait het elastiekje zodat je een acht vorm ziet en zet hem schuin tegenover op een andere pin. Het volgende elastiekje (zwart) zet je naast de andere pin het zelfde op, ook in een acht vorm. Als het goed is komt het elastiekje uit boven het eerste pinnetje waar je net wat opgezet het.Je hebt een X vorm. Dus het kruist met elkaar( Zie eerste foto)  Daarna zet je nog op ieder pinnetje 2 zwarte elastiekjes er op. Zonder de draai. Gewoon netjes schuin tegenover elkaar. Dan ga je haken. Het onderste elastiekje haal je over het bovenste elastiekje van iedere pin. Je zet weer in een X vorm de elastiekjes op de 4 pinnen en je haakt weer de onderste over de bovenste heen. Zo ga je door tot de gewenste lengte hebt. Daarna haal je de resterende elastiekjes over elkaar heen tot je nog 2 elastiekje over houdt. Doe een s clipje om de 2 elastiekjes. Ga naar het begin van de armband. Haal door de 4 elastiekje 1 elastiekje zodat het lijkt of je twee elastiekjes op je haaknaald hebt staan en doe hier de andere kant van de s clip aan.

Ooit in een ver verleden heb ik verschillende pogingen gedaan om sieraden te maken. Het was geen groot succes, maar altijd handig als je er materialen van over houdt. Wie weet waar je ze kunt gebruiken? Nu uiteindelijk wel voor het aangeschafte doel. Een armband verfraaien.

Pak een koord in de gewenste kleur. Ik heb dan voor de rood/zwarte armband (onderste 2 foto's) een zwart koord gebruikt. Het aanhechten van het koord heb ik door de lussen gedaan waar de s clip ook aan zit. Haal een klein stukje door de lus en leg het lange eind koord en het korte koordje tegen elkaar aan. Pak een rood elastiekje en draai het elastiekje om de 2 koorden heen. Het gaat er een flink aantal keren omheen. Ga daarna naar het eerste rode stukje en neem de middelste steek en trek het koordje door het v tje wat je ziet. Ga zo door tot alle rode stukjes voorzien zijn van een zwart stuk van het koord. Aan het einde haal je het koord weer door de oogjes waar het s clipje aan zitten en bevestigt weer een rood elastiekje. Alleen het is wel even wat meer priegelwerk omdat je met een lang stuk koord (dat had ik tenminste) Daarna het koord afknippen tot het vlakbij het elastiekje. Ik heb hieronder een foto gezet hoe ik het koord uiteindelijk bevestigd heb. Ik hoop dat het goed zichtbaar is.



Mocht je het niet helemaal begrijpen. Kijk eens op youtube daar zie je verschillende manieren hoe je een armband kunt beginnen/ afkanten en verfraaien. Op dit moment ben ik dan met de zwart/ goud/ zilverarmband bezig. Zodra die klaar is zal ik er hier nog een foto van bij plaatsen
Inmiddels is het zwart/goud/zilver armbandje ook klaar. Gewoon een gouden draadje er langs gehaakt en klaar is het.
 



Veel lees en hobbyplezier
Groet Carla


Geen opmerkingen:

Een reactie posten